Ogólnopolski sukces naszej mgr Sylwii Piekarczyk, w Konkursie EDUinspiracje 2013.

Moja historia – historią sukcesu
Sylwia Piekarczyk –- LAUREATKĄ Konkursu
EDUinspiracje 2013

Jeden z najwybitniejszych dramaturgów starożytnej Grecji – Eurypides – powiedział,  że sukces jest wynikiem właściwej decyzji.
Każdego dnia dokonujemy wielu wyborów. Od tych najmniejszych – codziennych – po takie, których efektem może być złożenie wniosku i udział w programie edukacyjnym.  Decyzje te często mają ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie na płaszczyznach zawodowej i społecznej.

Konkurs EDUinspiracje 2013, zorganizowany przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), ogłoszony został pod hasłem „Historie sukcesu – jak udział w programach edukacyjnych wpłynął na funkcjonowanie instytucji i nasze życie?”
Celem konkursu było zapewnienie maksymalnego wykorzystania rezultatów i efektywnej promocji działań zarządzanych operacyjnie przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) w latach 2007-2013 (programy „Uczenie się przez całe życie”, „Młodzież w działaniu”, Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy, Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży oraz European Language Label, eTwinning).  Pokazywanie korzyści płynących z właściwego wykorzystania środków z Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) poprzez promocję dobrych praktyk, projektów,  które odniosły sukces i zostały nagrodzone w konkursie.

Tak się szczęśliwie złożyło, że historia mojego udziału w programie  edukacyjnym została nagrodzona na arenie ogólnopolskiej – zostałam uhonorowana Tytułem  LAUREATA w kategorii indywidualnej – Wizyty Studyjne.
Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 21 listopada w Warszawie.


A oto historia mojego sukcesu:

 

Moje pasje, moje cele

W tym roku mija 10-ta rocznica rozpoczęcia mojej przygody z nauczaniem i zarazem uczeniem się. Właśnie tak, nauczyciel to przewodnik, który od swoich uczniów każdego dnia uczy się czegoś nowego.
Gdy rozpoczynałam studia na kierunku filologia angielska, marzyłam o zawodzie tłumacza, podróżach zagranicznych i wielkich korporacjach. Jak bardzo moje przyszłe życie zawodowe miało różnić się od marzeń, dowiedziałam się już niedługo,  gdy podjęłam pracę jako lektor języka angielskiego w jednej ze szkół językowych. Bardzo szybko zorientowałam się, że nauczanie to moja pasja.
W 2006 roku podjęłam pracę w Gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka w Radzionkowie. Szybko pojawiła się możliwość wyjazdu na pierwszą wizytę studyjną.
Udział w wizycie studyjnej był dla mnie niesamowitą okazją do tego, by poznać pasje innych nauczycieli , ale nade wszystko poznać system nauczania dwujęzycznego. Dlaczego? Myślę, iż była to odpowiedź na coraz większe aspiracje moich uczniów. Młodych, zdolnych, ciekawych świata ludzi, żyjących w dobie komputerów i internetu. Wizyta na Majorce w 2008 roku uzmysłowiła mi, że mimo licznych problemów, nauczanie dwujęzyczne jest możliwe i to od najmłodszych lat. Po powrocie z wizyty studyjnej, podzieliłam się swoimi spostrzeżeniami i wiedzą z Gronem Pedagogicznym, a w głowie zaczął kiełkować pomysł na zajęcia dla gimnazjalistów rozwijające zarówno moje jak i ich zainteresowania i pasje.

Wyzwania

Zdecydowanie największą satysfakcję dało mi wcielanie w życie pomysłu, który pojawił się podczas wizyty studyjnej na Majorce oraz uśmiech i zaangażowanie dzieci, które zdecydowały się wziąć udział w pilotażowych zajęciach, nazwanych przeze mnie Science in English.
Jak to w życiu bywa, nie było łatwo rozpocząć zajęcia. Czasem to co nowe wydaje się zbyt trudne, skomplikowane, wymagające zbyt dużego zaangażowania wielu osób. Jednak mój upór i wytrwałość w dążeniu do celu sprawiły , że w 2010 roku rozpoczęły się zajęcia dodatkowe w szkole, w której pracuję - w Gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka w Radzionkowie. Są to zajęcia dla uczniów zdolnych, pragnących poszerzyć swoją wiedzę w zakresie języka angielskiego, przedmiotów ścisłych oraz nowoczesnych technologii informacyjnych.
Z dumą i ZDECYDOWANIE muszę przyznać, że warto było podjąć się tego zadania i konsekwentnie je realizować. Warto poświęcić swój czas, energię, zaangażowanie i wysiłek na to, by móc zobaczyć efekty nauczania oraz wdzięczność uczestników kursu, ale i ich rodziców oraz całej społeczności gimnazjum wraz z Gronem Pedagogicznym i Dyrekcją. Dzięki zajęciom Science in English nasze gimnazjum stało się atrakcyjniejsze dla uczniów i z każdym rokiem coraz większa ilość młodzieży wyraża chęć udziału w niełatwych, aczkolwiek atrakcyjnych zajęciach dodatkowych.

Rezultaty mojego działania

O swojej pracy i jej efektach mogłam opowiedzieć na  seminarium podsumowującym wizyty studyjne w Salonikach w 2010 roku. Po tym spotkaniu wydana została przez CEDEFOP broszura, w której zajęcia wprowadzone przeze mnie, zostały opisane. O pracy mojej i moich uczniów dowiedzieli się również uczniowie, nauczyciele i edukatorzy z całej Polski, ponieważ  projekt został zgłoszony do konkursu  European Language Label w 2010 roku i został laureatem tegoż konkursu.
Ponadto, o swoich działaniach  na bieżąco informowaliśmy społeczność lokalną poprzez artykuły w lokalnych gazetach, aktualizacje na stronie internetowej gimnazjum oraz na stronie projektu, prowadzonej w języku angielskim.
W ramach projektu Science in English nawiązaliśmy współpracę eTwinning ze szkołą w Holandii,  co potwierdzają otrzymane przez szkołę stosowne certyfikaty. Ponadto szkoła nawiązała współpracę z Nauczycielskim Kolegium Języków  Obcych w Zabrzu, gdzie podczas Dni Kolegium mogłam przedstawić efekty swojej pracy, moją historię przygody z nauczaniem, swoje pasje, zainteresowania i możliwości korzystania z programów oferowanych przez FRSE przyszłym nauczycielom języków obcych.
Doświadczenie zdobyte podczas wizyty studyjnej sprawiło, że wprowadzenie projektu okazało się sukcesem, a efektami mojej pracy mogłam podzielić się z szerokim gronem związanym z edukacją.

Wpływ projektu na mnie i moje otoczenie

Realizacja projektu wywarła ogromny wpływ na mnie oraz moje otoczenie między innymi dlatego, że sama, jako nauczyciel języka obcego, mogłam podnieść swoje kwalifikacje zawodowe - merytoryczne i językowe, podczas licznych wyjazdów zagranicznych oferowanych przez programy FRSE. Ponadto, nauczyciele Gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka zachęceni moimi doświadczeniami, również zdecydowali się na udział w wizytach studyjnych czy mobilnościach szkolnej kadry edukacyjnej. Realizując zajęcia projektowe nawiązałam szeroką, merytoryczną współpracę z nauczycielami przedmiotów ścisłych ( biologia, fizyka, chemia). Zajęcia w ramach projektu Science in English na stałe wpisały się w ofertę edukacyjną szkoły. Realizowane są za zgodą władz gminy Radzionków dwa razy w tygodniu i mają formę wykładów, zajęć interaktywnych oraz sesji online. Zainteresowanie zajęciami wśród uczniów jest z każdym rokiem większe, co sprawia, że decyzja o udziale w wizycie studyjnej na Majorce była doskonałym wyborem.

Więcej informacji na temat konkursu,  jego celów i zasad przyznawania nagród na stronie www.eduinspiracje.pl

Sylwia Piekarczyk – nauczycielka języka angielskiego w Gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka
w Radzionkowie

BIP

logo BIP

Polski Portal Edukacyjny
Polski Portal Edukacyjny

Nasz FacebookFACEBOOK

Nasze Miasto

Copyright © 2015. All Rights Reserved.